Лептоспіроз

ЛЕПТОСПІРОЗ (LEPTOSPIROSIS)

Лептоспіроз (Штутгартська хвороба, інфекційна жовтяниця, тиф собак, епізоотична жовтяниця, хвороба Вайля, геморагічний ентерит) – переважно гостра хвороба, клінічно проявляється короткочасною лихоманкою, геморагічним гастроентеритом, виразковим стоматитом, іноді жовтяницею і нервовими розладами.

Етіологія

Збудники лептоспірозу собак – L. jcterohaemorrhagiae, L. canicola, L. pomona та ін. Відносяться до четвертого роду сімейства Spirochaetaceae і морфологічно не відрізняються один від одного. У темному полі мікроскопа вони являють собою тонкі, ніжною спіральної структури нитки. Кінці їх загнуті, в більшості випадків під кутом і мають пуговчатого потовщення. Доведено наявність фільтруються форм лептоспір.

Стійкість лептоспір до різних фізико-хімічних факторів неоднакова. При температурі 56 ° С вони гинуть за 30 хв. Прямі сонячні промені діють на них згубно протягом 0,5-2 ч. Більш стійкі лептоспіри до низьких температур. При мінус 20 °С вони гинуть через 4 г. У свіжій сечі зберігають життєздатність 2-3 дні. Порівняно чутливі до дезінфікуючих засобів.

Згубно діє на них 20° -ний. спирт. 2% -ний розчин соляної кислоти, 0,5% -ний розчин фенолу, аміак у розведенні 1:50 000, сулема в розведенні 1: 100 000. 0,25% -ний розчин формаліну вбиває лептоспір за 5 хв, 0,5% -ний розчин їдкого натру або їдкого калі – за 10 хв.

Епізоотологія

Здебільшого спостерігаються спорадичні випадки хвороби і рідко – ензоотичних спалаху. Білі миші та щури при штучному зараженні не сприйнятливі до хвороби. Сприйнятливий людина.

Основний резервуар інфекції в природі – тварини-лептоспіроносителі. У гризунів (щури, миші) таке носійство може бути довічним. Лептоспіроноситель має широке поширення у собак. Лептоспіри, виділяючись у зовнішнє середовище з сечею, забруднюють все навколишнє, в тому числі корму і водо джерела, і, потрапляючи в організм тварин, за певних умов викликають захворювання.

Собаки заражаються лептоспірозом через травний тракт при поїданні сирих м’ясних продуктів, отриманих від хворих тварин і лептоспіроносителів. Встановлена можливість зараження собак при поїданні щурів, мишей та інших гризунів-лептоспіроносітелів.

Захворіти на лептоспіроз собаки можуть в будь-який час року, але частіше хвороба реєструється з травня по листопад. Більшість випадків хвороби проявляється в низинних заболочених місцях, там, де грунт і вода лужному і нейтральному реакцій, що створює для збудника оптимальні умови.

Розрізняють геморагічну і жовтяничну форми хвороби. Геморагічна форма спостерігається у собак старшого віку. Раптово з’являються слабкість задніх кінцівок, відмова від корму і депресія. Короткочасно підвищується температура до 40,5-41,5 °С. На другий день вона знижується до 37-38,2 °С, собака стає апатичною, апетит у неї поганий, з’являються задишка і сильна спрага. Іноді буває блювота з кров’ю. На 2-3-й день на слизовій оболонці рота з’являються гіперемійовані ділянки неправильної форми, які пізніше починають кровоточити; з рота смердючий запах. Пізніше спостерігаються м’язова тремтіння, болі в області живота, блювота з кров’ю, виділення крові з ясен, з носової порожнини, в окремих випадках – некроз мови. Настає швидке і різке схуднення, шкіра робиться сухою, очі западають. Температура тіла падає нижче норми (36-36,5 °С), дихання стає важким, в легенях прослуховуються хрипи. Часто буває мимовільне виділення рідких фекалій, іноді крові, бувають запори.

Сеча виділяється невеликими порціями, в окремих випадках містить жовчний пігмент і постійно – білок. Шийні лімфатичні вузли збільшені. Наступають коматозний стан або клонічні судоми, в період яких собака гине.

В окремих випадках тварина може загинути через кілька годин після появи перших симптомів хвороби. Найчастіше собака хворіє 2-3 дні, рідко – 5-10 днів. Смертність становить від 65 до 90%.

Жовтянична форма буває головним чином у цуценят і молодих собак. Хвороба може виникнути раптово або розвивається поступово і залишається непомітною до появи жовтяниці. Температура тіла спочатку підвищується до 39,5-40 °С. З появою жовтяниці вона падає до норми і нижче (36-36,5 °С). Депресія з’являється тільки з розвитком жовтяниці. В окремих випадках спостерігається носова кровотеча. Слизова оболонка рота жовтянична; ступінь жовтизни залежить від тривалості та тяжкості хвороби, вона може бути від лимонного до шафраново-жовтого кольору.

Спостерігається блювання, часто з кров’ю.

На початку хвороби часто бувають запори, надалі фекалії розм’якшуються і в них з’являються смужки крові. Сеча темно-жовтого кольору і містить велику кількість білка.

У дорослих собак часто спостерігають короткочасне підвищення температури, тимчасові шлунково-кишкові розлади, потім собаки одужують. У таких собак спостерігаються кон’юнктивіт і нерідко кератит.

При гострому перебігу хвороби собаки гинуть в перші 2 дні, при легкому перебігу хвороби вони можуть хворіти до 10 днів. Смертність становить 40-60%.

Жовтянична форма лептоспірозу викликається інтерогеморагічним збудником типу лептоспір. При збуднику L. роmona жовтяниця буває рідко, а при захворюванні, викликаному L. canicule, жовтушність, як правило, відсутня.

При типових формах хвороби поставити діагноз неважко, але для уточнення його необхідно лабораторне дослідження.

Профілактика і заходи боротьби

Неблагополучних по лептоспірозу собак в розплідниках в період спалаху хвороби лікують. Підозрілим щодо захворювання тваринам вводять 5-10 мл сироватки підшкірно, а потім через 7 днів – одноразово 5 мл вакцини. Здорових собак вакцинують двічі через 7 днів, вводячи перший раз 1-3 мл, другий – 2-5 мл.

Роблять щеплення собакам в загрозливих, а також в раніше неблагополучних розплідниках.

Забороняється вводити хворих і перехворілих на лептоспіроз собак (лептоспіроносітелей) в розплідники, згодовувати сире м’ясо і субпродукти від хворих тварин і лептоспіроносітелей.

При виникненні лептоспірозу розплідник оголошується неблагополучним щодо захворювання. Протягом 20 днів у всіх собак двічі на день вимірюють температуру. Хворих ізолюють. Їх клітини очищають і дезінфікують. Знищують гризунів.

Особи, які доглядають за хворими собаками, повинні суворо дотримуватися правил особистої гігієни.