Чума

Чума (pestis canum. febris catarrhalis infektiosa canum)

Чума – гостра контагіозна вірусної етіології хвороба, що характеризується лихоманкою, запаленням слизових оболонок, пневмонією, шкірної екзантеми і ураженням нервової системи.

Етіологія

Вірус стійкий до дії різних фізико-хімічних факторів. Висока температура згубно діє на вірус чуми: при 55 °С вірус втрачає вірулентність протягом 1 год, при 37-40 °С гине через 14 днів, а при 60 °С – через 30 хв, при 100 °С – через 3 хв.

Епізоотологія

Заражаються собаки різного віку, але особливо цуценята. У підсосному віці щенята хворіють рідко, тільки при поганих зоогігієнічних умовах утримання та годівлі та високо вірулентний вірус. Цуценята вакцинованих і природно перехворіли чумою матерів, як правило, не хворіють. Колостральний імунітет зберігається у цуценят два тижні після відсадження від матерів. Якщо їм не зробити щеплення після цього терміну, вони можуть захворіти.

Сприйнятливість собак до чуми залежить і від породи: більш стійкі боксери, тер’єри, Ерделі, менш стійкі собаки культурних порід – німецька і південно європейські вівчарки, сибірська лайка, мисливські, декоративні собаки та ін. Сприяють захворюванню глистяні інвазії, відсутність моціону, родинне розведення, авітаміноз , холодна сира погода, недоброякісна годівля. Захворювання, виникнувши в якомусь одному відділенні розплідника, швидко поширюється на інших собак і в порівняно короткий час охоплює все поголів’я.

До вірусу чуми собак сприйнятливі сріблясто-чорні та червоні лисиці, песці, норки, уссурійські єноти, білі африканські і бурі тхори, соболі, куниці, ведмеді, ласки, горностаї, борсуки, видри, шакали, гієни, вовки, а при штучному зараженні – кошенята і кролики.

Основне джерело інфекції – хворі, нещодавно перехворіли собаки, а також тварини в інкубаційному періоді хвороби. Вірусоносійство у собак після повторного захворювання чумою триває 2-3 міс. Заражатися тварини можуть при безпосередньому контакті з хворими собаками, з інфікованими предметами догляду, підстилкою та ін. Вірус можуть переносити людина, гризуни, а також птахи і комахи. Інфекція, як правило, потрапляє в організм через дихальні шляхи і травний тракт.

При штучному зараженні собак чумою інкубаційний період триває 2-4 дні, при природному – 2-3 тижнів. і довше. Це залежить від породи і віку собак, умов їх утримання та годівлі, а також ступеня вірулентності вірусу.

Чума собак може протікати блискавично, гостро, під гостро, хронічно, абортивно, типові та атипові. За зовнішнім прояву клінічних ознак розрізняють катаральну, легеневу, нервову і кишкову форми хвороби. Це розділення умовно, так як в чистому вигляді тієї чи іншої форми хвороби не буває.

Клінічні ознаки хвороби різноманітні: в одних випадках вони добре виражені і характерні, в інших – стерті. Хвороба починається, як правило, з підвищення температури тіла на 1-3 °С. У щенят до 1,5-місячного віку чума у більшості випадків протікає атипово, без підвищення температури тіла, тоді як у 3-місячних цуценят вона завжди супроводжується лихоманкою.

При блискавичному перебігу хвороби собаки гинуть раптово, без прояву клінічних ознак.

При над гострий перебігу хвороба триває 2-3 дні. Спочатку температура тіла різко підвищується, тварина відмовляється від корму, потім настає коматозний стан і собака гине.

При гострому перебігу хвороба триває 2-4 тижнів. Характеризується гарячковим станом, температура тіла підвищується до 39,5-41 °С і утримується на цьому рівні 10-15 днів, іноді через 2-3 дні знижується, спостерігається помірна або ремітуюча лихоманка. Стан собак в цей час пригноблене, у них іноді зникають раніше вироблені умовні рефлекси, буває озноб, пропадає жвавість. Вони неохоче відгукуються на поклик, намагаються сховатися в темному місці, стають примхливими, відмовляються від звичайного корму, поїдають у невеликій кількості тільки смачну їжу. Іноді буває блювота. Носове дзеркальце, як правило, сухе, нерідко шкіра на носі тріскається і з’являються сухі скоринки. Через 1-2 дні після підвищення температури з’являється серозне витікання з внутрішніх кутів очей, потім воно стає слизовим і гнійним, повіки склеюються.

Одночасно з кон’юнктивітом розвивається риніт. З носової порожнини виділяється спочатку серозний, а потім гнійний секрет. Ніздрі злипаються,

дихання стає сопучи, з’являється сухий кашель, потім переходить у вологий, іноді з судорожними припадками. Через свербіння собаки чешуть ніс лапами, труть морду про передні лапи або будь-які предмети.

Незабаром розвиваються катаральні процеси в шлунково-кишковому тракті, з’являється пронос. Кал рідкий, жовтого або сіро-жовтого кольору, потім коричневий, з неприємним запахом. У калових масах іноді можна помітити прожилки або згустки крові. У випорожненнях часто зустрічаються слиз з домішкою крові, а також неперетравлених частинок корму. Як наслідок посиленої перистальтики товстого відділу кишківника відбуваються інвагііація і випадання прямої кишки. Слизова оболонка прямої кишки геморагічний збуджена.

При катаральному гастроентериті слизова оболонка мови вкрита білим нальотом, іноді виражений стоматит, з’являється спрага.

Вгодованість собак різко знижується. У перші дні хвороби на безшерстих ділянках шкіри з’являється висип у вигляді дрібних червоних плям, через 2-3 дні перетворюються у вузлики і пухирці, наповнені жовтувато-зеленим вмістом. Бульбашки швидко лопаються, на їх місці утворюються кірочки, які підсихають і відпадають.

Гострий перебіг хвороби може перейти в хронічне. У цьому випадку хвороба триває місяцями (3-4), іноді вона загострюється. Проноси чергуються з запорами. Вгодованість падає аж до виснаження. У цей час у хворих собак можуть виникнути ускладнення секундарной інфекціями (пастерельоз, колибактериоз та ін.). Апетит примхливий, часто відсутня, шерсть скуйовджене. У кутку внутрішнього ока засохлі скоринки гною. Вихід хвороби майже завжди летальний.

Нервова система уражається зазвичай до кінця хвороби, але іноді і на початку. При цьому спостерігаються короткочасне збудження, судорожне скорочення жувальних м’язів або м’язів голови і кінцівок. Іноді настають парез, а потім і параліч задніх кінцівок, епілептичні припадки і рясне слиновиділення. З’являються тонічні судоми.

З появою епілептичних припадків прогноз несприятливий: хвороба, як правило, закінчується загибеллю тварини.

Хвороба триває 3-4 тижнів, іноді кілька місяців. В цей час температура поступово знижується, апетит примхливий, періодично спостерігаються пронос і кашель, а у деяких – посмикування м’язів, втрата зору, слуху та нюху. Ці явища можуть залишитися на все життя.

У деяких собак після видимого поліпшення стану через 5 днів або 2-3 тижнів. настає різке загострення хвороби. Поштовхом зазвичай служать охолодження, перевтома при тривалих прогулянках або тренуваннях. Часто “тик” супроводжується сильним болем в області закінчення нервових волокон, тварини гризуть пальці і стогнуть, особливо по ночах. Рецидив завжди протікає важко і в більшості випадків закінчується загибеллю собаки.

Абортивний перебіг чуми характеризується 1-2-денним нездужанням, частіше спостерігаються у вакцинованих собак, після чого настає одужання або без підвищення температури наростають нервові явища, що може закінчитися загибеллю тварини.

Прижиттєвий діагноз на чуму ставлять на підставі епізоотологічних і клінічних даних (серозний, гнійний кон’юнктивіти, риніт). У необхідних випадках вдаються до гематологічним дослідженням і постановці біологічної проби

Профілактика і заходи боротьби

Перед вакцинацією собак слід піддавати дегельмінтизації.

Загальна профілактика:

1. слід виключити потрапляння в благополучні розплідники собак з неблагополучних по чумі господарств;
  2. усіх новоприбулих собак витримувати 30 днів в карантині.